saiola.reismee.nl

Wereld van verschil

Ik hoorde dat jullie met smart zaten te wachten op een nieuw verhaal vanuit mijn kant en wilde jullie daar natuurlijk niet in teleurstellen ;) Heb de afgelopen weken eigenlijk vooral beetje genoten van mn vrije tijd hier en veel tijd doorgebracht met Alex en de andere vrijwilligers. En dan komt het schrijven van je blog er niet altijd van...

Maar vorige week dinsdag ben ik, na een onverwachte vrije dag op maandag vanwege ‘Labour Day', weer begonnen met werken. En ik moet zeggen dat het toch ook wel weer erg lekker is om beetje actief bezig te zijn met de kids na een paar weken vakantie! Ik werk nu twee dagen per week op Little Elite, de school van de tante van Alex. De andere drie dagen werk ik op mn vertrouwde schooltje El Roi.

Ben vorige week dinsdag en woensdag op Little Elite maar meteen even aan het knutselen gegaan met de kids voor Moederdag, vond het toch wel leuk om daar met de kinderen even bij stil te staan. En weet zeker dat alle mama's erg blij waren met de mooie creaties!

Donderdag was ik van plan om naar El Roi te gaan, maar daar kwam even iets tussen. De eigenaar van El Roi had op dinsdag de school gesloten, omdat de huur over de maand april nog niet betaald was. Bizar dat deze man zonder enige waarschuwing of schuldgevoel gewoon de deur op slot deed en de kinderen beetje aan hun lot over liet! De vriend van een andere vrijwilliger die tot vorige week ook op El Roi werkte, was gelukkig zo aardig om de huur te betalen en daarom konden de kids rond 11.00 uur die vrijdag weer gewoon hun klassen in! Toen ik vrijdag voor het eerst weer kwam werken op El Roi, begonnen sommige kinderen het liedje te zingen dat ze in december op mn laatste dag voor me gezongen hebben: ‘Goodbye Saiola, goodbye'. Het komt natuurlijk ook niet vaak voor dat vrijwilligers voor een tweede keer binnen zo'n korte tijd terugkomen, dus volgens mij vonden ze het allemaal even een beetje verwarrend.

Zondag was het natuurlijk Moederdag en na een kaartje via internet voor mijn Nederlandse mama, wilde ik natuurlijk ook iets voor mn Keniase mama doen. Alex zei dat ze nog het meest blij zou zijn met eten (iets wat ik Nederland normaal nooit zou kopen voor Moederdag haha). Dus hebben we haar zondag verrast met olie, rijst, zout en suiker en ze was er inderdaad hartstikke blij mee!

Afgelopen maandag en dinsdag ben ik weer op Little Elite geweest en vond het wel erg leuk om te merken dat de kinderen zich zo al zo snel op hun gemak voelen bij je. Twee jongetjes uit de babyclass die me vorige week bijna niet durfden aan te kijken, klommen deze week op mn schoot om met me te knuffelen!

Het regenseizoen is hier trouwens nu wel echt van start gegaan. Er zijn soms dagen dat het echt de hele dag regent (doet me veel te veel denken aan Nederland haha), maar de meeste dagen komt de zon gelukkig toch ook nog best vaak tevoorschijn. De gevolgen van de regen werden me woensdagochtend onderweg naar school even ontzettend duidelijk gemaakt ;) Als het geregend heeft, is de weg naar El Roi dus echt één groot modderbad en is het echt een hele uitdaging om fatsoenlijk op school aan te komen. Mn slippers bleven steeds vastzitten in de modder en ben dus uiteindelijk maar op blote voeten verder gegaan. Mn toeschouwers onderweg hadden er in ieder geval erg veel lol om, heb ik toch op de vroege ochtend al weer veel mensen aan het lachen gekregen!

Maar woensdag en donderdag heb ik dus, na mn gevecht met de modder, op El Roi gewerkt en dat voelde wel weer erg vertrouwd! Ben eigenlijk automatisch gaan assisteren in Standard 1, omdat ik daar in november ook het meest was en het gewoon een hele leuke klas is om als vrijwilliger voor te staan. Op een paar nieuwe kids na is de klas eigenlijk nog zo goed als hetzelfde en aangezien de meeste kinderen mij ook nog herkenden, hoefden we niet echt meer aan elkaar te wennen. Vind wel dat je kunt merken dat ze, sinds ik er in november was, flink zijn vooruit gegaan in de Engelse taal en de ontwikkeling in het algemeen. Er zijn sinds die tijd natuurlijk meer vrijwilligers geweest en die hebben zeker een goede invloed op ze gehad! En daarnaast hebben ze nu bijvoorbeeld ook uniforms, schriftjes en nieuwe stoelen. Zo zie je maar dat vrijwilligers echt wel heel veel kunnen betekenen voor zowel de kids, de leraren als de vrijwilligers die na hen op het project komen werken :)

Na twee weken op zowel El Roi als Little Elite te hebben gewerkt, ga je toch steeds duidelijker de verschillen zien tussen de twee scholen. El Roi is een school voor kinderen uit arme gezinnen en op Little Elite komen de kinderen uit de rijkere gezinnen. Even wat dingen die me zijn opgevallen op Little Elite en wel even anders zijn dan op El Roi:

- Het schoolgebouw en vooral de vloer is ontzettend schoon en goed onderhouden

- Er zijn 4 leraressen voor zo'n 35 kids (op El Roi zijn er 3 leraressen voor zo'n 65 kids)

- Alle kinderen hebben hun eigen tas en de meeste ook allemaal een broodtrommeltje met daarin eten van thuis (koekjes, melk e.d.)

- Ouders betalen schoolgeld en moeten zelf bijvoorbeeld nieuwe schriften aanschaffen

- Je kunt met bijna alle kinderen goed communiceren in het Engels

Al met al is er echt een wereld van verschil tussen de twee scholen en zijn ze eigenlijk ook gewoon niet met elkaar te vergelijken. Het grappige is dan wel weer dat ik absoluut een voorkeur heb voor El Roi! Vind het toch een grotere uitdaging om met de kids op El Roi aan het werk te zijn, misschien juist omdat je er wat meer moeite voor moet doen om met ze te communiceren en ze iets over te brengen. Maar moet wel zeggen dat ik het met de kids op beide scholen ontzettend leuk heb en en dat blijft toch het belangrijkst!

Ik heb van MTD een ontzettend mooi bedrag mee gekregen om hier te besteden en heb er even over moeten nadenken wat ik er nu het beste mee zou kunnen doen. Maar omdat El Roi me toch het meest aan mn hart gaat, heb ik besloten het geld aan mn Keniase mama te geven om te besteden voor school. Ze had al meteen een aantal goede ideeen:

- Ingredienten om de pap mee te maken (de kids kunnen dus voorlopig weer volop genieten van hun bekertje pap ‘s ochtends)

- Nieuwe stoelen en schriftjes voor alle klassen (alleen Standard 1 heeft deze tot nu toe)

- Uniforms voor de kinderen die deze nog niet hebben

Volgens mij wordt het geld dan voor een ontzettend goed doel gebruikt en maken we er 65 kinderen ontzettend gelukkig mee! Nogmaals bedankt MTD, ook namens de kids hier!

Dan nog even wat opvallende dingen van de afgelopen weken:

- Toen ik vorige week begon op Little Elite begon, maakte ik op de eerste dag al meteen weer iets grappigs mee. Een meisje uit KG3 kwam tijdens het buiten spelen naar me toe en zei: 'You look like my daddy'. Wist eerst even niet wat ik daar nou van moest denken haha, maar toen legde ze uit dat haar vader uit Israel komt en ook blank is. Het feit dat ik blank ben, blijft toch een opvallend iets hier ;)

- Onderweg in een matatu kwamen Alex en ik een matatu tegen met een grafkist op het dak gebonden. Behoorlijk verbaasd en misschien een beetje naief vroeg ik aan Alex: 'There's not really a body in there right?' Maar hij vertelde me dat dat nou eenmaal de goedkoopste manier is om de kist te vervoeren en dat daarom heel veel mensen dit zo doen, sommigen zelfs helemaal tot Nairobi!

- Ik blijf me er over verbazen hoe goed de kinderen hier kunnen dansen, zelfs al op hele jonge leeftijd. Moet toch toegeven dat ik best een beetje jaloers ben op die flexibele heupen van die kids ;)

- Ben op kraamvisite geweest bij Gloria, de lerares van El Roi waar ik in november veel mee samengewerkt heb. Tijdens dit bezoek ging Gloria waar wij allemaal bij zaten borstvoeding geven, toch weer iets wat in Nederland niet snel zal gebeuren! Maar heb dit ook al eens in de kerk gezien en volgens Alex gebeurt het ook gewoon in de matatu!

Reacties

Reacties

wil harmsen

Lieve schat, we zaten echt weer op je mailtje te wachten en hebben er wederom van genoten. Ik begrijp wel waarom je hartje naar El Roi uitgaat. Ga zo door want de tijd daar begint te dringen. Liefs uit een zonnig Engelen (heel de maand april heeft de zon eigenlijk iedere dag geschenen)de groeten aan de family en dikke kus van Wil.

rox

Klinkt weer helemaal super!!!! Je komt toch echt wel op mijn verjaardag!!! ;)hihihihi!!! Echt heel lief van jou dat je het geld aan de kindjes geeft!!! Veel plezier en tot heel snel!!!

Dikke kus rox

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood