saiola.reismee.nl

Een beetje vakantiegevoel

Afgelopen dinsdagochtend hebben Alex en ik om 8.00 uur vanuit het centrum van Mombasa de bus genomen naar Lamu om daar samen een paar daagjes te gaan doorbrengen. Mn Lonely Planet zei over Lamu: ‘charming architecture, tropical island paradise, delicious local cuisine and star-heavy nights'.

De eerste twee uur naar Malindi ging erg snel en zonder problemen, we zijn daar een half uurtje gestopt voor de lunch en zijn rond 11.00 weer vertrokken. Uiteindelijk hebben we nog 4 uur gedaan over de rest van de reis, omdat we in ieder klein dorpje moesten stoppen om mensen op te halen en af te zetten. Daarbij moesten we over een zandweg vol kuilen en hadden we het geluk dat we achterin bij het wiel van de bus zaten, waardoor je deze kuilen extra goed voelden. Ik kan het gevoel nog het beste vergelijken met een trilplaat uit de sportschool..maar dan dus vier uur onafgebroken, ik vind persoonlijk zo'n trilplaat na vijf minuten al niks meer aan ;) Daarnaast vlogen de stofwolken met zand constant door de open ramen naar binnen, dus kreeg je er ook nog eens een gratis scrubbehandeling bij. Rond 15.00 uur mochten we gelukkig de bus uit haha en werden we met een speedboot naar het eiland gebracht. Daar aangekomen was ik die hele busreis zo weer vergeten, wat een prachtige plek! Na even zoeken en kamers keuren zijn we uiteindelijk beland in hotel Sunshine, waar we voor drie nachten 4800 shilling betaalden. Het eten was dan natuurlijk niet inbegrepen, maar we zaten op loopafstand van de boulevard met heel veel leuke restaurantjes. Toen we de eerste avond terug naar het hotel liepen, waren we helemaal de weg kwijt. Lamu is namelijk een en al smalle straatjes en alles lijkt op elkaar! Gelukkig kwamen we een behulpzame man tegen die met ons meeliep naar het hotel. Nu hadden we ook nog eens heel erg geluk dat we net hem tegenkwamen, hij was namelijk eigenaar van een ander hotel vlakbij en nodigde ons uit om daar de volgende dag langs te komen. We zijn natuurlijk op zijn aanbod ingegaan en belandden in een vrij nieuw en superluxe hotelletje. We kregen een tour door de prachtige kamers en één kamer was toch wel erg opvallend, kreeg een beetje het gevoel dat ik in een bruidssuite stond. De kamer was normaal gesproken (oftewel voor blanken) 7000 shilling, maar wij mochten er voor 5000 een nachtje komen slapen. Was een erg aanlokkelijk aanbod, maar na lang twijfelen werd er gelukkig voor ons besloten...de meiden die de kamer hadden, besloten een nachtje langer te blijven. Maar ook al konden we er niet logeren, we mochten wel gebruik maken van het zwembad, de big screen tv en de heerlijke warme douches. En ook donderdag werden we uitgenodigd terug te komen om gebruik te maken van alle faciliteiten, dus we hebben toch een beetje van de luxe mogen proeven! Een ander groot pluspunt aan onze tijd in Lamu was het lekker en goedkope eten en de beste verse sapjes. We hadden een eetcafe gevonden waar we een paar keer echt superlekker hebben gegeten en het kostte bijna niks. Even een voorbeeld: twee grote borden pilau (rijstgerecht met vlees), een grote fles water, een cola en twee ijsjes voor 460 shilling! Lamu is maar een klein eiland en er is niet superveel te doen, dus drie dagen was precies goed. Ben blij dat we het gezien hebben en even hebben kunnen genieten van een beetje vakantiegevoel. Vrijdagochtend zouden we om 10.00 uur met de bus weer vertrekken, maar om 11.30 uur was de reisleider er nog steeds niet. Heb mn geld uit principe teruggevraagd, maar dit was achteraf misschien niet de beste beslissing haha. De volgende bus ging namelijk pas om 13.00 uur, waardoor we om 20.00 uur pas terug waren in Mombasa. Maar al met al kunnen we terugkijken op een paar heerlijke en ontspannen daagjes samen!

Nog wat hoogtepunten van de afgelopen weken:

- Sommige vrouwen voelen zich net een stuk vlees als ze worden nagefloten en geroepen door bouwvakkers... Moet je eens als blanke vrouw op de markt in Mombasa gaan rondlopen ;) Daar werd zelfs ‘I love you' naar me geroepen, terwijl ik met Alex hand in hand liep!

- Zelfs met 35 graden en Afrikaanse ingredienten smaakt boerenkool hier heerlijk!

- Voor alle vrijwilligers die op dat moment in Kenia waren, werd door Doingoood vorige week een barbecue georganiseerd op zn Nederlands (stokbrood met kruidenboter, aardappelsalade enz.)

- Op deze barbecue ontmoette ik een nieuwe vrijwilligster die dus gewoon ook uit Den Bosch komt, hoe bizar klein lijkt de wereld dan ineens weer!

- Drie bruiloften op één dag is dus echt niet te doen..Bij de eerste bruiloft waren we te vroeg, bij de tweede bruiloft te laat, maar gelukkig hebben we de derde bruiloft helemaal kunnen bijwonen haha!

- Natuurlijk zei mijn schoonmama tijdens die bruiloft: the next one is going to be your wedding ;)

helen

super verhaal...tijd gaat zeker snel!
Kom je wel ooit terug???
groetjes helen

yuri

Je hebt vast aardig wat gezichten doen draaien met jouw verschijning;)!

Inderdaad heel belangrijk om ook een vakantiegevoel te hebben, je moet anders ook zo hard werken!:S
Mocht je trouwens de volgende bruid zijn, zorg er dan wel voor dat dat in Nerderland is of je moet van Afrika je nieuwe thuis willen maken.... ;)!

Groetjes!!

Will en Wil

Alweer een zeer leuk verhaal. Ja, Ja, je ziet maar. Je komt over de hele wereld Bosschenaren tegen. Kon je je dialect weer even bijspijkeren. Geniet nog even van het vakantiegevoel (doen wij hier momenteel ook bij 23 graden) Liefs, knufkus en de groetjes aan Alex van Will en Wil.

Roxan

Wow weer een heerlijk verhaal!!!
Lekker zon korte vakantie tussendoor hahahaha.

De volgende bruid? ow ja :D.
Leeeeeeeeeeeeeuk!!!

Dikke smakkerd

Lenie

Ha Saiola,
Heerlijk om even op zijn mooi,klein en romantisch eiland te zijn. Daar zou ik ook wel een bezoek aan de trilplaat en scrub voor over hebben :).
Ik heb alleen geen idee hoeveel 460 shilling is, maar volgens jou is het weing geld. Blijf lekker genieten! Liefs Lenie xxx

Etienne

Hoi Saiola,

hoe gaat het nu met jou (en Alex) ?

Ik heb gehoord dat je inmiddels Nederland wel een beetje gaat missen (en wij jou ook natuurlijk), dus nog een paar weken "volhouden" (ha ha).

We zijn erg benieuwd naar alle verhalen als je weer terugbent, maar vooralsnog wensen we je nog een paar mooie laatste weken in Kenia toe.

Groetjes,

Etienne, Angélique, Danique & Milou.

Doingoood