saiola.reismee.nl

Vilwakwe

Heb afgelopen woensdag mn laatste dagje al gehad op Vilwakwe, dus het wordt wel eens tijd dat ik jullie iets meer vertel over mn ervaringen daar...

Zoals ik al verteld heb zitten er 280 leerlingen op de school, verdeeld over 7 klassen. Ik heb Madame Askah geassisteerd in Standard 2 en 3, dit zijn in totaal 38 kids in de leeftijd vanaf 8 tot ongeveer 14 jaar. Omdat een van de leraressen met zwangerschapsverlof ging en er leraressen ziek waren, heb ik regelmatig alleen voor de klas gestaan. Dit was af en toe best pittig, maar je leert de kids zo wel ontzettend goed kennen en bouwt vrij snel een hele leuke band met ze op! De kinderen spreken vrij goed Engels en dat maakt het communiceren en daarmee ook het lesgeven een stuk makkelijker, heb echt wel het idee dat ik wat kennis heb kunnen overbrengen. Vorige week hebben alle leerlingen hun examens gemaakt, alle scholen hebben nu zo'n beetjeexamens en sluiten vervolgens voor een aantal weken (in het onderwijs hierhebben ze in april en december vakantie). Vorige week maandag was het de bedoeling dat iedere leerling 50 shilling van thuis meenam om examens te mogen doen. Ik vroeg me wel meteen af hoe het zou gaan als een kind het geld echt niet kon betalen, maar Madame Askah vertelde me dat als zehet geld echt niet hebben, ze wel gewoon examen mogen doen. Alle leerlingen die nog niet betaald hadden, werden maandag naar huis gestuurd om het geld op te halen. Tot 10.00 uur zat ik dus maar met een heel klein klasje en vond dit een goed moment om het klaslokaal op te ruimen. Heb alle muren leeggemaakt, zodat ik ze later kon gaan versieren met knutselwerkjes van de kids. Ben na school wandklokken gaan kopen voor alle klassen, blijf dat toch een leuk cadeau vinden voor school haha. En het was het weer helemaal waard, want wat een blije gezichten toen ik ze dinsdag meebracht! Werd in iedere klas door zowel de leerkracht als de kinderen even enthousiast bedankt en toegejuicht! Woensdag zijn we uiteindelijk gestart met de examens, Standard 1, 2 en 3 werden samengevoegd en Madame Askah en ik hebben deze 3 klassen begeleid tijdens hun examens. Woensdag kregen ze Kiswahili, Engels en Wiskunde en donderdag Science en een combinatie van Social Studies en CRE (Christian Religious Education). Tussendoor hebben we de examens meteen nagekeken (in totaal zo'n 60 examens per vak), dus het waren twee hectische daagjes. Vrijdag zijn we eerst naar de kerk gegaan naast de school, op vrijdagochtend beginnen ze daar altijd. Alle 280 kinderen en leraren zaten bij elkaar en Madame Mary verraste me ineens door te vragen of ik iets wou zeggen tegen iedereen... Echt grappig dat ik het in NL al doodeng vind om een presentatie te geven voor 20 personen en dat ik er nu echt totaal geen moeite mee had! Wat een ander land al niet met je kan doen ;) De rest van de vrijdag bestond uit het teruggeven van de resultaten aan de kids en de resultaten vervolgens verwerken in een schema. We hebben de dag afgesloten met een wedstrijdjes tussen de 3 klassen in gedichten voordragen, liedjes zingen en een soort grappige discussies houden met elkaar (in Kiswahili, dus kon helaas niet meelachen haha). Afgelopen maandagochtend hebben we met knutselspulletjes uit NL voor alle vakken een eigen hoekje gemaakt in het klaslokaal en ik moet zeggen dat de klas er nu echt supervrolijk uitziet met al die gekleurde A4-tjes aan de muur. Alle andere leraren kwamen een beetje jaloers de klas bewonderen ;) 'S middags hebben Madame Askah en ik alle resultaten genoteerd in de rapporten van ieder kind. Was nog ff een werkje, maar daarna was het dan ook wel helemaal klaar. Maandag was een goede combinatie van heel veel creativiteit en een hoop productiviteit! Heb dinsdag heel veel foto's gemaakt met de leraren en de kids en we hebben gerepeteerd voor woensdag. Alle ouders waren uitgenodigd voor woensdag en iedere klas zou dan een gedicht of een liedje voordragen.En woensdag was dus de laatste dag voorde vakantie en daarmee ook mijn laatste dag opVilwakwe. Er waren helaas niet zoveel ouders aanwezig als gehoopt, maar bijna alle kids waren er enalle leraren, dushet was druk genoeg haha! Alex was zo lief om er woensdag ook bij te zijn en nam gelijk de rol van cameraman op zich;) De kinderen hebben eerst liedjes en gedichten voorgedragen en er werd natuurlijk ook bij gedanst. De kinderen vonden het wel grappig om Madame Mary en mij als verrassing mee te laten dansen met een van de liedjes en zo stond ik weer voor een hele hoop mensen te improviseren! Na het optreden werden sommige leerlingen even in het zonnetje gezet vanwege hun goede resultaten of hun goede gedrag in de klas. Ik mocht de klokken nog een keer officieel overhandigen aan een aantal ouders en werd zelf ook in het zonnetje gezet en beloond met een mooie lesso (traditionele omslagdoek). Hierna hebben we met zn allen geluncht en heb ik koekjes uitgedeeld aan alle kinderen, leraren en ouders. Aan het eind van de dag was het toch echt tijd om afscheid te nemen, maar niet voordat er nog een keervoor me werd gezongen en gedanst! Heb toch weer met kippenvel staan luisteren en kijken en blijf het erg bijzonder vinden hoe dankbaar ze hier met je zijn! Heb beloofd in mei nog even op bezoek te gaan, dus hoefde gelukkig nog niet definitief afscheid te nemen. Heb het ongelooflijk leuk gehad daar en ben blij er naast El Roi nog een ervaring op een school in Mombasa bij te hebben :)

Alex heeft woensdag vooral heel veel filmpjes gemaakt, zal proberen deze binnenkort even op mn blog te zetten. Kunnen jullie ook een beetje meegenieten van mn laatste dagje daar...

Reacties

Reacties

Nicky

Leuk om weer een verhaal van je te lezen!
Geniet nog maar lekker daar..
Dikke kus

Yuri en Roxan

Jambo jambo,

Wooooow het klinkt allemaal super leuk daarzo.
En wat ben je toch super goed BEZIG:D!!!

Groetjes aan die vent van je!!

Dikke kus Yuri en Rox

Will & Wil

Goed van je hoor!! Een woordje zeggen voor z'n grote groep mensen; ga er maar aan staan. Chapeau!!!
En nu weer genieten van alle dag en afwachten wat er weer op je pad komt. Succes en knufkus, W.&W.

Peggy

Mooi verhaal weer Saiola!!! Xxxx

Annemiek

hoi, leuk om te lezen en geniet!!

Carola

Hoi Saiola,

Eindelijk eens een berichtje terug van mij. Heb het zo ontzettend druk gehad! Maar nu eerst maar eens even een berichtje posten op je blog! Zo te lezen heb je het super naar je zin en geniet je van elk moment daar! Geweldig! Heb je de kinderen blij kunnen maken met de gift van MTD? Wat heb je er eigenlijk van gekocht of heb je het geld aan de Stichting gedoneerd, zodat zij het kunnen besteden?

Hier gaat alles zo zijn gangetje. We hebben bij MTD wel een nieuw meisje aangenomen en die zit er al weer bijna 4 of 5 weken. De tijd gaat ook zo ontzettend snel, maar dat zal bij jou waarschijnlijk nog wel veel sneller gaan!

Heb je al plannen gemaakt voor over een tijdje of ga je je visum nog een keer verlengen? Ook super om te horen dat jij en Alex het nog steeds leuk hebben samen. Het is je gegund!

Geniet nog van je tijd daar en we blijven op de hoogte door je reisverhalen!

x Carola

brother bear

Ola Zusje... Goed bezig daar in Afrika! Wij zitten nu in cochem duitsland. Jesse doet het super goed. Hij heeft gisteren zijn eerste zwemles gehad in een zwembad.. Lache man! Verder groeit hij als kool en slaap als een roos. Natuurlijk mist hij zijn tante wel..

Geniet er nog van met volle teugen! Auf wiederzehen.. Tjuss etc.. MTJ

Anneke DGfoundation

Heeeerlijk om je verhaal te lezen van Vilwakwe! En mooi dat je ook het idee hebt dat je daadwerkelijk iets toegevoegd hebt daar!
Groet, Anneke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood